دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشا بسیاری از مفاسد است تا آنجا که یکی از گناهان کبیره به شمار می رود و از رذایل اخلاقی محسوب می شود. و قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) آن را به شدت مورد مذمت و نکوهش قرار داده اند.
دروغ ریشه و سرچشمه سایر گناهان بوده، اگر همه گناهان در یک فضا موجود باشد، کلید مورد نیاز برای ورود به این فضا دروغ است، در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می نماید، و در میان مردم بی اعتبار می کند، اعتماد عمومی را سلب می نماید و جامعه را به نفاق دچار می کند.
دروغ در اصل در سخن و گفتار است و در اصطلاح به معنی عدم مطابقت سخن و گفتار به واقع است. شخص دروغگو به دنبال این است که با دروغ و سوگندهای دروغین و به سوء استفاده از باورهای مردم به اموری چون خداوند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان (علیهم السلام) سوگند بخورد تا به منافع زشت خود دست یابد.
در آیات قرآن که سرشار از معارفی است که آدمی را در حرکت به سمت کمال مطلق راهنمایی می نماید در خصوص دروغ (کذب) به طور وسیع سخن گفته است و در شاخه های مختلف آن از جمله: عوامل دروغگویی، آثار دروغگویی و عاقبت دروغگویان اشاره شده است و همچنین در روایات معصومین (علیه السلام) نیز دروغ به شدت نکوهش شده است و سرانجام دروغگویان را با ویرانی ایمانشان می دانند.
یکی از مشکلات جامعه امروزی، رواج دروغگویی در میان افراد جامعه می باشد، برخی ها به بهانه های مختلفی دروغ گفته و آن را به راحتی توجیه می کنند. به طوری که گویی توجه ندارند که دروغ یکی از گناهان کبیره بوده و دروغگو در معرض لعن خداوند متعال می باشد. و در قرآن و روایات اهل بیت (علیه السلام) از آن به شدت نهی شده است.
قرآن کریم با اشاره به دروغگویی برادران حضرت یوسف (علیه السلام) این خصلت ناپسند را ثمره پیروی از هوای نفس عنوان کرده و می فرماید:
وجاء و علی قمیصه بدم کذب قال بل سولت لکم انفسکم امرا فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون (سوره یوسف / 18)
و پیراهن او را با خونی دروغین آوردند. گفت: هوس های نفسانی شما این کار را برایتان آراسته، من صبر جمیل خواهم داته و در برابر آنچه می گویید، از خداوند یاری طلبم!
یکی از نتایج گفتن دروغ های کوچک بی شک از بین رفتن ترس از این عمل و گام نهادن در مسیرهای بعدی می باشد.
متاسفانه یکی از آفات زندگی جوامع انسانی فرآیند دروغ گفتن، حتی در کوچکترین و بی ارزش ترین امور می باشد علی رغم تذکرات فراوان آموزهای دینی در مذمت دروغگویی متاسفانه در اطراف خود شاهد تکرار این عمل مذموم می باشیم، عملی که باعث افول در زندگی دنیوی و حیات دنیوی می باشد.
بی شک مومنین حقیقی و راستین هیچ گاه اقدام به این عمل ناپسند نمی نماید، به نحوی که نقل شده است روزی حسن بن محبوب از امام صادق (علیه السلام) پرسید: آیا ممکن است مومن بخیل باشد؟ امام فرمودند: آری.
حسن پرسید: آیا می شود ترسو باشد؟ حضرت فرمودند: آری.
مجدداً پرسید: آیا مومن دروغ نمی گوید؟ حضرت فرمودند: نه، و بدان مومن خائن نیز نمی باشد. سپس فرمودند: آگاه باش؛ مومن ممکن است بر هر خویی سرشته شود، ولی به خیانت و دروغ گویی آلوده نمی گردد. (1)
یکی از نتایج گفتن دروغ های کوچک بی شک از بین رفتن ترس از این عمل و گام نهادن در مسیرهای بعدی می باشد به نحوی که امام سجاد (علیه السلام) در این باره به فرزندان خود فرموده اند: لِولده اتَقّوا الکذِبَ الصَغیر مِنهُ وَالکبیرَ فی کل جِدّ وَ هَزل فاِنَ الرَجل إذا کذَبَ فی الصَغیر اجتَری عَلی الکبیر؛ از دروغ؛ چه کوچک و چه بزرگ، و چه جدی و چه شوخی آن بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچکی دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرأت پیدا می کند. (2)
در باب مذمت عمل دروغ گفتن از حضرت محمد (صلی الله و علیه وآله) نقل شده است که ایشان فرموده اند: إذا کذَبَ العَبدُ کذَبة تباعَدَ المَلَک مِنهُ مَسیرةَ مِیلٍ نَتنِ ماجاءَ بِهِ؛ هرگاه بنده ای دروغ بگوید، از او بوی زننده ای که از عمل خود ایجاد نموده است (به واسطهء دروغ گفتن) فرشته (فرشتگان) به فاصله یک میل (چهار هزار ذرع) از او فاصله می گیرند. (3)، و همچنین از امام محمدباقر (علیه السلام) نقل شده است که فرموده اند: خداوند متعال برای بدی قفل هایی قرار داده و کلیدهای آن قفل ها را شراب قرار داده است و دروغ، بدتر از شراب است. (4)
امام جعفر صادق (علیه السلام) در این زمینه حدیثی فرموده اند که می فرمایند: «از مجازات دروغگو آن است که خداوند فراموشی را بر او مسلط می گرداند.»
در حقیقت کسی که دروغ می گوید فاسق است به این معنی که از مسیر اطاعت خداوند خارج شده و به سوی معصیت می رود چنانکه خداوند در سوره بقره آیه 197 می فرماید: «جماع و فسوق (دروغ گفتن) و جدال کردن در موقع وظیفه حج باید ترک شود.» که در این آیه شریفه از دروغ به فسوق تعبیر شده است.
و نیز در سوره حجرات آیه 6 «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا» که در اینجا نیز دروغگو به فاسق تعبیر شده است که اگر فاسقی به شما خبری داد پیش از تحقیق و بررسی نپذیرید که در این آیه از ولید بن عقبه دروغگو تعبیر به فاسق شده است، که در مورد شأن نزول این آیه آمده است که حضرت رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) ولید بن عقبه را به سوی قبیله بنی المصطلق روانه می کند تا زکات را از آن قبیله جمع آوری کند اما ولید گمان بد می کند و به نزد ایشان می آید و می گوید که اینان مرتد شده و زکات نمی دهند.
بنابراین از دو آیه بالا معلوم می گردد که دروغ فسق و دروغگو فاسق است.
دروغگو مورد خشم و غضب خداوند است در سوره نور آیه 7 می فرماید: «لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد.»
امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرمایند: «به درستی که انسان گاهی دروغ می گوید پس از نماز شب محروم می شود.»
که پیامبر اسلام (صلی الله و علیه وآله) به حضرت علی (علیه السلام) سفارش می کند: «ای علی! از دروغ بپرهیز زیرا که موجب سیاهی صورت می شود و سپس انسان در نزد خدا دروغگو شمرده می شود.
در سور بقره آیه 72 به این نکته اشاره شده: «والله مخرج ما کنتم تکتمون». هر جز از نظام هستی با اجزاء دیگر و لوازمش مرتبط هستند دروغگو اگر چیزی را پنهان کند لوازمش را چه کند لذا زود رسوا می شود بر فرض گرگ یوسف (علیه السلام) را درید پیراهنش چرا سالم است؟ به خاطر همین است که قرآن می فرماید: «خداوند دروغگویان کافر را » (سوره زمر، آیه 3)
«و خداوند کاذبان و دروغگویان را هدایت نمی کند و اسباب بی آبرویشان را فراهم می کند.»(سوره غافر، آیه 28)
بی شک هر عملی که از جانب خداوند نهی گردیده است، دارای حکمت هایی می باشد، چنانچه امیرالمومنین علی (علیه السلام) دربارهء عقوبت و سرانجام افراد دروغگو فرموده اند: دروغگو با دروغگوییِ خود، سه چیز به دست می آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقیرآمیز مردم را نسبت به خود، دشمنی فرشتگان را نسبت به خود، و همچنین از رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) نقل شده است که الکِذبُ یَنقُصُ الرِّزقَ؛ دروغ، روزی را کم می کند. (5)
امام باقر (علیه السلام) به زیبایی بیان فرموده اند که: دروغ ویران کنندهء ایمان است و از همین روی حضرت علی (علیه السلام) نتیجهء دروغ را خواری در دنیا و عذاب در آخرت، بیان داشته اند. (6)
در پایان طبق سخن حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ملاحم نهج البلاغه باید گفت:
شیوع دروغگویی از نشانه های آخر الزمان است و امام (علیه السلام) نیز طبق آن دروغگویی را از این نشانه قلمداد می کنند و می فرمایند: راستی از میان رفته و دروغ شایعه می شود. مردم در زبان با هم دوست و در دل با همدیگر دشمن می شوند. به گناه افتخار می کنند و از پاکدامنی به شگفت می آیند. چون دروغگویی موجب رسوا شدن فرد گوینده می شود. زیرا طبق روایات دروغگویی انسان را در نزد خداوند متعال و عموم مردم و حتی نزد وجدان خود سرافکنده و رسوا می سازد به طوری که خداوند متعال می فرمایند: « کسانی را که دروغگو و ناسپاس باشد راهنمایی نمی کند.»
پی نوشت ها:
1_(مستدرک الوسایل، ج 9: 84)
2_ (الکافی، ج 2: 338)
3_ (شرح نهج البلاغه، ج 6: 357)
4_ (الکافی، ج 2: 338)
5_ (الترغیب و الترهیب: 598)
6_ (الکافی، ج 2: 339؛ گنجینه معارف، ج 2: 294- 297)
ویژگی های امام زمان (عج)
*من آخرین وصی هستم . خداوند به خاطر من گرفتاری را از خاندان و پیروانم دور می سازد.
*من باقی مانده خدا در زمینم و از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت.
*من موجب امنیت زمینیان هستم همانطور که ستارگان مایه امنیت آسمانیانند.
*بهره مندی از من در زمان غیبتم همچون بهره مندی از خورشید است هنگامیکه پشت ابرها پنهان
می شود.
*هنگامیکه خداوند به ما اجازه سخن گفتن دهد حق فراگیر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت.
*با مهدی ما ، حجتها تمام می شود که او پایان دهنده ی امامان و نجات بخش امت و منتهای نور است.
*حضرت مهدی (عج) زره دانش بر تن دارد با رعایت تمامی ادب.
*حضرت مهدی (عج) را با آرامش و وقار و شناختن نسبت به حلال و حرام خواهید شناخت.
*او (حضرت مهدی (عج)) بر طرف کننده رنجها و بلاها از شیعیان بعد از اندوهی طولانی و شدید است.
*حضرت مهدی (عج) خواسته های نفسانی را هنگامیکه مردم تابع هوسهای خویش اند هدایت می کند.
*حضرت مهدی (عج) هنگامیکه قیام کند مردمان را به انجام نیکی فرمان دهد و ایشان را از بدی باز دارد.
*حضرت مهدی (عج) منجی بشر، از ما اهل بیت است، خداوند در یک شب امر ظهور او را اصلاح و آشکار می نماید.
*حضرت مهدی (عج) طاووس اهل بهشت است که هاله ای از نور او را احاطه کرده است.
اللهم عجل لولیک الفرج
منابع : زندگینامه چهارده معصوم علیهم السلام ؛
بحار الانوار
منتهی الآمال؛ زندگی امام دوازدهم
غیبت شیخ طوسی
روضه کافی
کفایةالموحدین
اثبات الهداة
و...
*********************************************
علائم ظهور :حوادث پیش از ظهور امام الزمان(عج)
*آخر الزمان هنگامی است که امت من نماز را ضایع کنند واز شهوات پیروی وقیمتها بالا رود....
گوش دادن به قرآن برای مردم بسیار سنگین است و گوش دادن به صداهای باطل آسان و فرح بخش است.
*در آخر الزمان عفاف و خویشتن داری از جامعه رخت بر بندد و... شیطان بر همگان چیره شود.
*قرآن با نی و لحن غنا خوانده می شود ، بدون آنکه هنگام تلاوت با خوف و خشیت از پروردگار همراه باشد.
*هنگامی که می بینی حتی کمک به نیازمندان با توصیه و پارتی بازی صورت می گیرد نه برای خدا.
*اموال زیادی را در غیر خدا صرف می کنند اما در راه خدا از اموال کم هم مضایقه می کنند.
در آن هنگام سرگرمی های نا سالم چنان رواج پیدا می کند که هیچ کس جرات جلوگیری از آن را نداشته باشد.
*زمانی فرا می رسد که مردم سرگردان و حیران شده، یکسره در فکر پر کردن شکم و جمع آوری اموال هستند.
*هنگامی که می بینی اگر کسی اقدام به امر به معروف ونهی از منکر کند، به او توصیه می کنند که این کار وظیفه تو نیست.
*هنگامی را می بینی که قوانین و فرمان های دینی طبق تمایلات اشخاص تفسیر گردد.
*هنگامی را می بینی که امکانات مادی و دنیوی فراوان گردد و دنیا به مردم روی می کند.
*هنگامی را می بینی که شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید، اما شنیدن باطل سهل و آسان.
*هنگامی را می بینی که مساجد را با زیورها بیارایند وپرچم های حق پرستی فرسوده وکهنه
می گردد.
منابع: روضه ی کافی
اثبات الهداة
بحار الانوار
کفایةالموحدین
منتهی الآمال؛ زندگی امام دوازدهم
شاید به نظرتان کمی عجیب بیاید، اما داشتن ریش و سبیل برای مردان مزایایی به همراه دارد. در این مقاله با پنج مورد از فواید آن آشنا شوید.
تحقیقات جدید نشان می دهد که بر خلاف باورهای شایع و نادرست، داشتن محاسن برای سلامتی مردان مفید است.
این تحقیقات که در حال حاضر به طور کامل نتایج آن اعلام نشده و نیازمند بررسی های بیشتر است، نشان می دهد که پوشیده شدن صورت مردان با مو و در حقیقت داشتن ریش و سبیل برای سلامتی آنها مفید است.
بر اساس تحقیقات اخیر دانشگاه کوئینزلند جنوبی که در مجله Radiation Protection Dosimetry منتشر شده، این محاسن می تواند مردان را در مقابل آفتاب حفظ کند و از پوست آنها در مقابل صدمات نور خورشید و سرطان پوست محافظت کند.
دانشمندان دریافته اند بخشی از صورت که با ریش و سبیل پوشیده می شود، یک سوم کمتر در مقابل اشعه های ماورای بنفش نور خورشید قرار می گیرد.
1- سپر محافظی در مقابل نور خورشید است
پژوهشهای اخیر نشان میدهند ریش و سبیل میتوانند پوست مردان را 90 تا 95 درصد از آسیبهای اشعه ماورای بنفش نور خورشید مصون نگه دارند. در نتیجه پیری پوست به تعویق میافتد و احتمال بروز سرطان پوست به حداقل میرسد.
به طور کلی موها حفاظ خوبی در مقابل خورشید هستند. بعضی از متخصصان اعتقاد دارند موها مانند فاکتورهای حفاظتی (SPF) عمل میکنند.
هر قدر موهای صورت بلندتر و متراکم تر بوده و ضخامت بیشتری داشته باشند، فاکتور حفاظتی شان قویتر است.
یک نظریه این است که موهای ضخیم و فردار نور خورشید را می شکنند. نور در خطوط مستقیم حرکت می کند، اما وقتی به موهای فردار و مجعد می رسد امواج نور شکسته می شود، بنابراین نور به سختی به پوست می رسد.
آسیب ناشی از نور خورشید وقتی رخ می دهد که نور خورشید به سطح پوست صورت می تابد، بنابراین رشد موهای صورت مردان به حفظ چانه و گردن هم کمک می کند.
مردانی که موهای صورتشان نازک است، می توانند از یک کرم ضد آفتاب که خیلی هم چرب نباشد استفاده کنند.
2- علائم و سرعت پیری پوست را کم می کند
افرادی که خنده عمیقی دارند یا میخواهند پیری پوست اطراف لبها را بپوشانند، بهتر است از ریش و سبیل کمک بگیرند.
موهای صورت می تواند پوست را در شرایط جوان و شاداب نگه دارد.
این موها همواره پوست را مرطوب نگه می دارند، از پوست در مقابل باد حفاظت می کنند و موجب می شوند که پوست خشک نشود.
وجود پیاز مو و غده های چربی روی صورت نیز به این مسئله کمک می کند.
3- عفوتها و جوشهای پوستی را کاهش میدهد
بر اساس اظهارات دکتر مارتین وید، متخصص پوست در کلینیک پوست و موی لندن، عدم اصلاح با تیغ به معنای داشتن صورتی کم خراش تر است. اصلاح با تیغ عامل اصلی عفونت های میکروبی در قسمت ریش است.
رشد داخلی موها و عفونت پیازچه مو که موجب آکنه می شود نیز در نتیجه اصلاح با تیغ ایجاد می شود.
وقتی بخشی از صورت با ریش و سبیل پوشیده شده، دیگر لازم نیست موهای این قسمت هر روز تمیز شوند.
در نتیجه احتمال عفونت باکتریها و آکنه صورت کمتر میشود و مشکلات بعدی ناشی از آن نیز تا حدی رفع میشوند.
متخصصان پوست و مو میگویند در این شرایط فولیکولهای مو عفونت نمیکنند و به دلیل بسته شدن فولیکولها، جوشها و آکنههای صورت ایجاد نمیشوند.
4- علائم حساسیت و آسم را به حداقل میرساند
مردانی که مبتلا به آسم هستند و بیماری آنها با آلودگی و گردوخاک تحریک می شود، می توانند با داشتن محاسن صورت به ویژه یک سبیل پرپشت علائم آسم خود را کاهش دهد.
اگرچه درباره این ویژگی ریش و سبیل توافق جمعی وجود ندارد، اما گروهی از متخصصان پوست و مو بر این باورند که موهای صورت میتوانند علائم آسم و حساسیت را کاهش دهند و نقش حفاظتی در سیستم تنفسی دارند. البته بعضیها هم کاملا با این فرضیه مخالفند.
با این وجود نتایج چند پژوهش نشان میدهد افرادی که نسبت به عوامل حساسیت زا و آلودگیهای محیطی حساس هستند، میتوانند از این مزیت ریش و سبیل بهره ببرند.
موهای سبیل مانند فیلترهایی عمل میکنند که میتوانند از ورود ذرات و عوامل حساسیت زا به بینی جلوگیری کنند.
کارول واکر کارشناس پزشکی مو و رئیس مرکز موشناسی بیرمنگهام اظهار داشت سبیل می تواند آلرژی هایی که از طریق بینی ایجاد می شود را متوقف کند.
دکتر فلیک چوا پزشک بیماری های نفسی در کلینیک هارلی استریت لندن گفت: از بعد نظری، سبیل می تواند از محرک های آسم بکاهد.
5- کمتر سرما می خورید
داشتن ریش ضخیم زیر چانه و گردن، دمای گردن را افزایش می دهد و می تواند عاملی برای عدم ابتلا به سرماخوردگی باشد.
بر اساس اظهارات دکتر کارول واکتر، مو می تواند عایقی برای گرم نگه داشتن صورت و گردن باشد.
موهای بلند و پرپشت از هوای سرد جلوگیری کرده و دمای گردن را در هوای سر افزایش می دهد.
وقتی هم که گلودرد دارید، گرمای این بخش از بدن با ویروس ها مبارزه می کند.
موهای صورت می تواند مانع فیزیکی در مقابل دمای سرد باشد.
چگونه رزق و روزی خود را افزایش دهیم؟
همان گونه که بیان کردیم، خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" جزافی نیست بلکه گشایش و تنگی روزی نیز، روی عللی است که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنان آگاهتر است. به بعضی افراد به جهت برخی اعمالشان روزی فراوان و به بعضی به سبب عملهایشان (مانند تنبلی، قطع رحم و...) روزی کمتر میدهد. برخی را جهت آزمایش، روزی فراوان عطا میکند و در کار و زندگیشان گشایش میدهد و برخی را جهت آزمایش، روزی کم میدهد و... (1)
(1)- اقتباس از: قاموس قرآن، سید علیاکبر قرشی، ج 3
از آیات قرآن کریم استفاده میشود که توسعه و تنگی روزی به دست خداست چنان که میفرماید : "إنّ ربّک یبسط الرّزقَ لِمَن یشأ و یقدر إنّه کان بِعبادِه خبیراً بصیراً" (اسراء30) بنابراین هر چند اراده و کوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است"لیسَ للانسـَنَ الاّ ما سَعیَ" (نجم، 39) ولی اینها "جزءالعلة" و یا از آن هم کمتر به حساب میآیند زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یکی از صدها شرایط است که تمامی اسباب و شرایط به او منتهی میشود، و اوست که بر اساس علم و حکمتش روزی را بین بندگان تقسیم میکند چنانکه میفرماید: "أهم یقسمون رحمت ربّک نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوَة الدّنیا (زخرف، 32) آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم میکنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم کردیم."
برخی از سورههایی که در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از:
1. سوره واقعه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: "کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند.در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمیبیند و از دوستان حضرت علی(علیه السلام) میشود."(1)
2. سوره همزه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: "هر کس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور میشود و روزی بر او روی میآورد..."(2)
3. سوره لیل: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا میکند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان میگیرد."(3)
4. سوره مزمل: رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: "هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود".(4)
5. سوره ذاریات: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: "هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح میکند و روزی فراوانی برایش میدهد..."(5)
6. سوره ممتحنه: امام سجاد(علیه السلام) میفرماید: "هر کس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور میکند". و همچنین سورههای نجم، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است.
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح میکند و روزی فراوانی برایش میدهد.
البته باید توجه داشت که برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع انسان نباید از تلاش و کوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است.(6)
همچنین دعاهای فراوانی در مورد وسعت رزق و روزی وارد شده ، از جملة آن ها دعایی در تعقیبات نماز صبح است:
اللّهم انی اسئلک بحق محمّد و ال محمّدٍ علیک، صلّ علی محمّد و آل محمّد واجعل النور فی بصری و البصیرهْْ فی دینی ...
هم چنین دعای حضرت مهدی(علیه السلام): اللّهم ارزقنا توفیق الطاعهْْ و بعد المعصیه .... که قبل از مناجات خمسهْْ عشر در مفاتیح آمده است.
هم چنین دعای " یا من تحلّ به عقد المکاره ..." باز قبل از آن مناجات است.
نیز در حواشی مفاتیح الجنان دعاهایی برای وسعت رزق ذکر شده که می توانید آن ها را حوالی زیارات امیرالمؤمنین یا از فهرست مفاتیح پیدا کنید.
و بهترین دعا برای حضرت مهدی(علیه السلام) و درخواست رؤیت حضرت ، دعای عهد است که بعد از دعای ندبه در مفاتیح الجنان آمده است(اللّهم ربّ النّور العظیم و ربّ الکرسی الرفیع ...) و دعاهای دیگری که به دنبال دعای عهد آمده است.
همچنین نماز شب بخواند که موجب افزایش روزی او میگردد.
پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: الصلاه... برکه فی الرزق؛ نماز باعث برکت در رزق و روزی میشود. (7)
و نیز در روایتی آمده است: ان صلاه اللیل تدرالرزق؛ نماز شب روزی را جلب کرده و زیاد میکند.(8)
منابع:
(1) ، (2) و(6) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 6
(3) مصباح الکفعمی، عاملی کفعمی
(4) مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج 4
(5) اعلام الدین، دیلمی
(7) خصال صدوق، ج2
(8)- وسائل الشیعه، ج 5، ج 35