هورمون ژرلین در پی خالی ماندن معده؛ در خون ترشح میشود و میتواند گیرندههای خاصی را در مغز فعال کند.
عدم مصرف تغذیه به مدت 17 ـ 12 ساعت در ماه مبارک رمضان خواص معجزه آسایی دارد. روزه داری و به قولی گرسنگی همراه با ایمان به معبود، درمان تمام دردهاست، که حتی با مصرف دارو نیز قابل مقایسه نیست. یکی از طولانیترین مدت زمانهای روزه داری برای افراد در تابستان است. ساعات طولانی که برای پشت کنکوریها شاید به ظاهر خیلی سخت باشد.
بنابراین بهتر است به دنبال راه حلی باشید تا هم از فیض الهی بی بهره نشوید و هم از درس عقب نمانید. اگر بتوانید ساعات مطالعهتان را در حد مطلوب نگه دارید، دچار مشکل نمیشوید. برای این کار باید سعی کنید زمانی را جهت مطالعه انتخاب نمایید که هنوز انرژی زیادی دارید. از قدیم همه میدانید بهترین وقت مطالعه صبح است؛ زمانی که مغز بهترین گیرایی را دارد. پس بعد از اذان صبح بهترین زمان برای درس خواندن است. زمانی که سحری را میل کردهاید و نماز صبح را خواندهاید؛ یعنی حدود ساعت 5 صبح بهترین زمان جهت یادگیری میباشد. سپس میتوانید استراحت کنید و چند ساعتی بخوابید که هم کمبود خواب شب برایتان جبران شود و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید. تا زمان افطار هم دانش پذیرها به مطالعه درسهای سبکتر و حل کردن تست مشغول باشند.
بنابراین در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه حداقل 10 ساعت مفید خواهد بود که هیچ تغییری با دیگر روزها نخواهد داشت؛ به جز تزکیه نفس و گیرایی بهتر و سلامت افراد. پس این باور غلط را از ذهنمان دور کنیم که با روزه داری نمیشود درس خواند.چرا که این چند ساعت گرسنگی نمیتواند مانعی برای یادگیری شود.
اضطراب، استرس، ناآرامی، افسردگی و مانند آن، از جمله معضلات نوع بشر، در هر عصر و زمانی است. از این رو پزشکان و محققان و حتی عالمان دینی، هر یک سعی در ارائه راهکارهایی برای درمان و بهبود این امراض روحی و روانی دارند.
بهترین فرمولی که شاید در دهه اخیر به طور علمی و تجربی برای همگان با انجام یکسری آزمایشات، آشکار شد، این بود که، اصوات، در ایجاد آرامش و رفع اضطراب از انسان ها بسیار می تواند تأثیر گذار باشد.
پروفسور «ماسارو ایموتو» (Masaru Emoto) که یک محقق ژاپنی است؛ با ایجاد صوت های مختلف بر روی آب و انجماد سریع آن، متوجه این مطلب شد که اصوات با توجه به خصوصیاتی که دارند، هر یک اثر خاصی، بر مولکول های آب می گذارند.
شکل بلورهای آب، بسته به نوع لهجه [ژاپنی، انگلیسی، فرانسوی، ایرانی و عربی و ...] و لحن و معنای کلام [مهربان، عصبانی، آمرانه، محترمانه و ...] که با آن، بر آب خوانده می شود، متغیّر است.
از آنجا که بیش از دو سوم بدن انسان را، آب تشکیل داده، تأثیر گذاری آن بر انسان نیز مشهود است. به گونهای که شکل مولکولهای آب بدن ما، بسته به نوع سخنانی که می شنویم و حتی دعاها و نفرین هایی که از دور و نزدیک نثارمان می شود و حتی محیطی که در آن قرار داریم؛ قابل تغییر است.
در ایران نیز مشابه همین آزمایش، با قرائت صوت قرآن کریم، بر روی مولکول آب، امتحان شد و محققان دریافتند؛ زمانی که صوت قرآن بر آب پخش می شود؛ مولکول های آب، در بهترین و منظم ترین حالت ممکن قرار می گیرند، به طوری که هیچ یک از دیگر اصوات، قادر به چنین اثری نیستند و در یک کلام زیباترین شکل بلور آب، زمانی است که قرآن بر آن خوانده می شود.
با علنی شدن نتایج این آزمایش بود که معنای این آیه بصورت کامل تری برای ما مسلمانان مشخص شد: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُۆْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»(1): و از قرآن آنچه را که براى مۆمنین شفا و رحمت است فرو مىفرستیم (شفا از امراض معنوى و اجتماعى) و بر ستمکاران جز زیان (روحى و اجتماعى) نمىافزاید.
دو نکته در این آیه قرآن حائز اهمیّت است:
1. قرآن کریم از هر جهت شفاء است
قرآن کریم به واسطه استدلال هایش، رکود فکری افراد را شفا می دهد و به واسطه موعظه هایش، قساوت قلب را از بین می برد و از سوی دیگر لحن آهنگین کلامش، سبب رفع اضطراب و افسردگی می گردد. (2)
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله می فرمایند: هر کس قرآن را بشنود، خداوند به ازاى هر حرفى، یک حسنه براى او مىنویسد و در زمره کسانى که قرآن مىخوانند و [از درجات و پلّههاى بهشت]بالا مىروند، محشور مىگردد و در مقامی دیگر آن حضرت می فرمایند خداوند، از شنونده قرآن، بلاى دنیا را دور مىکند و از قارى قرآن، بلاى آخرت را. (3)
2. شفا بودن قرآن فقط برای مۆمنین است
شفا بودن قرآن فقط برای کسانی است که ایمان آورده و جزء ظالمین نباشند؛ آنان که از صمیم دل، به وحیانی و الهی بودن قرآن کریم یقین دارند و به گفته های آن عمل می کنند. بدین ترتیب میزان ایمان شنونده قرآن کریم، در میزان کسب آرامش از آن بسیار موثر است.
خداوند درباره اثر قرآن کریم بر مۆمنان می فرمایند: «إِنَّمَا الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»(4) مۆمنان تنها کسانى هستند که چون یاد خدا به میان آید دلهایشان مىترسد، و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان مىافزاید، و همواره بر پروردگارشان توکّل مىکنند.
و در مقابل کسانی که ایمان به خدا ندارند؛ هیچ بهره و آرامش و افزایش ایمانی را از شنیدن آیات نورانی آن نخواهند داشت: «وَ إِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن یَقُولُ أَیُّکُمْ زَادَتْهُ هَـذِهِ إِیمَانًا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ»(5) و چون سورهاى نازل شود برخى از آنها (منظور منافقان برای استهزا) گویند: این سوره بر ایمان کدام یک از شما افزود؟ (بگو) اما کسانى که ایمان آوردهاند بر ایمان آنها افزود و آنها (از دریافت آن) شادمانى مىکنند.
شایسته آن است که مسلمانان در هنگام شنیدن آیات قرآن، هم به احترام کلام خداوند و هم برای شنیدن و پیاده کردن احکام الهی آن، سکوت کنند و پیام خدا را با گوش جان بشنوند زیرا که هیچ سخنی شیرین تر و دلرباتر و زیباتر و مفیدتر و مقدس تر و ارزشمندتر و شیواتر و مۆثر از سخن خداوند سبحان نیست و ثمرة چنین احترامی این است که انسان مورد ترحّم پروردگار قرار میگیرد.
وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون (6): و چون قرآن خوانده شود بدان گوش فرا دهید و خاموش باشید، باشد که مشمول رحمت شوید.
برخی از راویان اهل سنت و برخی مفسران شیعی نیز، لزوم سکوت را مخصوص نماز می دانند، آن هنگام که امام جماعت در حال قرائت حمد و سوره است، ولی از ظاهر آیه چنین ویژگی برنمی آید، چنانچه امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «یَجِبُ الاِنْصاتُ لِلْقُرْآنِ فِى الصَّلوةِوَ فِى غَیْرِها وَ اِذْا قُرِءَ عِنْدَکَ الْقُرْآنُ وَجَبَ عَلَیْکَ الاِنْصاتُ وَ الاِسْتِماعُ» (7): واجب است در نماز و غیر نماز به هنگام شنیدن قرآن، سکوت و استماع کرد و هنگامى که نزد تو قرآن خوانده شود، سکوت کردن و گوش فرا دادن لازم است.
امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس شب 10 آیه قران بخواند از غافلین به حساب نمی آید و هرکس 50 آیه بخواند از ذاکرین و هرکس 100 آیه بخواند از قانتین و هر کس 200 آیه بخواند از خاشعین و هرکس 300 آیه بخواند از فائزین و هرکس 500 آیه بخواند از مجتهدین محسوب میشود و هر کس 1000 آیه بخواند یک قنطار به او اجر داده میشود که هر قنطار 5000 است و هر مثقال 24 قیراط و هر قیراط کمترینش مانند کوه «اُحد» است و بیشترینش مانند هر آنچه میان آسمان و زمین است می باشد. (8)
بارالها بر محمّد و آلش درود فرست و به حق آن بزرگواران، بر ما توفیق تلاوت روزانه آیات نور بخش الهی را مرحمت بفرما و ما را در زمره ذاکرین، قانتین، خاشعین، فائزین و مجتهدین قرار بده. اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان.
پی نوشت ها:
1. سوره مبارکه اسراء، آیه 82.
2. برگرفته از تفاسیر نور و نمونه.
3. شناختنامه قرآن برپایه قرآن و حدیث، ج 3، ص 287.
4. سوره مبارکه انفال، آیه 2.
5. سوره مبارکه توبه، آیه 124.
6. سوره مبارکه اعراف، آیه 204.
7. تفسیر «برهان»، جلد 2، صفحه 57.
8. اصول کافی باب فضل القرآن.